Zazwyczaj nie myślimy o nich, dopóki którejś sobie nie złamiemy albo nie dopadnie nas reumatyzm, ale kości odgrywają w ciele ogromnie ważną rolę.

To one nadają kształt naszym ciałom, zapewniają ochronę narządom wewnętrznym, stanowią oparcie dla mięśni i przechowują rezerwy wapnia. Czasem kluczowym dla prawidłowego rozwoju kości jest dzieciństwo i okres dojrzewania, ale nawet jako osoba dorosła każdy może zadbać o to, by jego kości były zdrowe i silne!

Wapń przede wszystkim

Każdy wie, że wapń jest minerałem ważnym dla kości. Każdy wie także, że jest go sporo w nabiale. Ale czy potrafisz wymienić choć trzy produkty spożywcze, inne niż mleko czy sery, które zawierają dużo wapnia? Niełatwe zadanie, prawda? A przecież większość osób wcale nie zajada się nabiałem na co dzień! Dlatego warto pamiętać, że dobrymi źródłami tego kluczowego pierwiastka są także ryby, takie jak łosoś czy sardynki, zielone warzywa liściaste (zwłaszcza coraz popularniejszy jarmuż), brokuły, migdały i suszone figi. Zaskakująco dużo wapnia jest także w… pomarańczach! W przypadkach zwiększonego zapotrzebowania na wapń – dotyczy to najczęściej kobiet w wieku menopauzalnym, które są szczególnie zagrożone osteoporozą – zaleca się także przyjmowanie suplementów wapnia.

D jak doskonałe kości

Witamina D to drugi obok wapnia nieodzowny składnik diety dobrej dla kości. Aby organizm wytworzył zalecaną dzienną dawkę tego składnika, osoba o białej skórze powinna spędzać na dworze, w pełnym słońcu, około piętnastu minut dziennie, z odkrytymi (a najlepiej także nieposmarowanymi kremem z filtrem UV) ramionami i łydkami. Jak nietrudno się domyślić, w naszym klimacie jest to praktycznie niewykonalne – dlatego zaleca się przyjmowanie witaminy D w formie tabletek przynajmniej jesienią i zimą.

Zrób masę, by zwiększyć masę kostną

Trening siłowy nie tylko powiększa mięśnie, ale także poprawia gęstość kości. Nie musisz od razu machać sztangą i hantlami (choć tego rodzaju trening siłowy jest najlepszy dla szkieletu!): na początek wystarczy bieganie, intensywny aerobik z elementami ćwiczeń siłowych czy nawet energiczny taniec.

Pożegnaj się z używkami

To już się robi nudne, prawda? Każdy artykuł o zdrowiu – także na naszym blogu! – zawsze zaleca zminimalizowanie lub w ogóle rezygnację z konsumpcji alkoholu i palenia papierosów, a nierzadko także odstawienie kawy. Prawda jest jednak taka, że alkohol – zwłaszcza spożywany w nadmiarze – i papierosy mają fatalny wpływ na całe ciało: w tym na kości, których demineralizację (a mówiąc prosto: mięknięcie!) przyspieszają. Jeśli więc wciąż jeszcze szukasz powodu, by na zawsze pożegnać się z tymi podtruwającymi Cię fałszywymi przyjemnościami, teraz możesz to zrobić dla dobra swoich kości!

Zasięgnij porady fachowca

Jeżeli obawiasz się o zdrowie swoich kości – bo na przykład zdarzyło Ci się doświadczyć złamania lub pęknięcia kości na skutek pozornie mało niebezpiecznego urazu albo znajdujesz się w grupie podwyższonego ryzyka osteoporozy – udaj się do lekarza. Być może zleci pomiar gęstości kości, który pozwoli określić stan zdrowia szkieletu, i zdecyduje, czy potrzebujesz leczenia farmakologicznego.