Na pewno dobrze wiesz, jaka jest najbardziej znana rola witaminy D w organizmie: chroni przed krzywicą, zapewniając nam zdrowe kości poprzez ułatwianie i przyspieszanie wchłaniania wapnia. To jednak zaledwie jeden z bardzo licznych aspektów działania tej wszechstronnie dobroczynnej witaminy.

Witamina D nazywana jest także „słoneczną witaminą”, ponieważ organizm człowieka produkuje ją pod wpływem ekspozycji na promienie słoneczne. Występuje jednak także w pożywieniu, a do tego można przyjmować ją w postaci suplementów diety.

Dlaczego nazywamy ją witaminą?

Witamina D nie jest witaminą w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, lecz raczej prohormonem, ponieważ nasze ciała produkują ją samodzielnie (choć nie potrafią tego robić bez oddziaływania promieni słonecznych). Cholesterol w skórze wystawionej na działanie promieni słonecznych podlega serii przemian (najpierw w wątrobie, potem w nerkach), skutkujących wytworzeniem witaminy D3 – cholekalcyferolu. Przyjmuje się, że dla zapewnienia odpowiedniego poziomu witaminy w organizmie powinno się wystawiać większą część powierzchni skóry na słońce przez około 15 minut dziennie (dla osób o jasnej skórze), ale to bardzo uogólniona wartość, bo wiele zależy tutaj od pory dnia i roku, miejsca czy po prostu pogody. Ze względu na rolę cholesterolu w procesie powstawania witaminy leki, które spowalniają jego syntezę, mogą mieć skutek uboczny właśnie w postaci ograniczenia naturalnego powstawania witaminy D3 w organizmie.

Do czego jej potrzebujemy?

Jak już zaznaczyliśmy na początku, codzienna solidna dawka witaminy D jest ważna dla regulowania procesu wchłaniania wapnia, ale także fosforu. Oba te minerały odpowiadają za utrzymanie w dobrym zdrowiu kości i zębów, chronią też organizm przed szeregiem groźnych chorób, takich jak nowotwory, miażdżyca czy cukrzyca typu 1. Inne role witaminy D to:
– zapewnianie sprawnego działania układu nerwowego,
– regulowanie poziomu insuliny – a tym samym także poziomu cukru w organizmie,
– wspieranie pracy płuc i naczyń krwionośnych,
– regulacja poziomu napięcia mięśniowego.

Kup w Najlepsze Suplementy: witamina D3 Forte Aliness (120 kapsułek), 29,90 zł
Kup w Najlepsze Suplementy: witamina D3 Forte Aliness (120 kapsułek), 29,90 zł

Dokąd po witaminę?

Witamina D występuje w mięsie tłustych ryb (takich jak łosoś, tuńczyk, makrela czy węgorz), jajkach oraz w mleku i jego tłustych przetworach (zwłaszcza w żółtym serze). Choć jest produkowana przez nasze organizmy naturalnie, w Polsce zaleca się jej suplementowanie – i to nie tylko małym dzieciom i osobom starszym, jak się powszechnie uważa, ale wszystkim, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jeśli szukasz skutecznego suplementu witaminy D3 o odpowiednio dobranych proporcjach i dawkach, sięgnij po preparat Witamina D3 Forte firmy Aliness. Dzięki zawartości aż 4000 j.m. w dawce pozwala szybko uzupełnić niedobory, co jest ważne właśnie teraz, gdy dni są najkrótsze w roku i słońca jest bardzo mało. Naturalne pochodzenie z lanoliny owczej sprawia, że preparat jest bardzo łatwo przyswajalny i bezpieczny.