Na grupę B składa się osiem różnych, choć „spokrewnionych” witamin. Choć ze względu na ich strukturę i pochodzenie nazywa się je grupą, w istocie każda z nich ma nieco inną funkcję i reguluje inne czynności organizmu.

To brzmi raczej skomplikowanie, prawda? Aby przybliżyć Ci poszczególne witaminy z grupy B, stworzyliśmy dla Ciebie miniprzewodnik po funkcjach i właściwościach każdej z nich!

Tiamina (witamina B1)

Występuje w licznych i różnorodnych produktach spożywczych: od roślin strączkowych i nasion takich jak pestki dyni czy słonecznika poprzez mleko i większość warzyw aż po czerwone mięso, zwłaszcza wieprzowe. Jej rolą jest między innymi wspomaganie procesu zamiany pożywienia na energię.

Ryboflawina (witamina B2)

Jej rola w organizmie jest podobna do tej odgrywanej przez tiaminę. Występuje między innymi w nabiale, jajkach, zielonych warzywach i tłustych rybach.

Niacyna (witamina B3)

Jak niemal wszystkie witaminy z grupy B, także i ona bierze udział w procesach przemiany energii komórkowej. Utrzymywanie jej optymalnego poziomu wspiera także działanie układu krążenia. Niacynę można znaleźć w każdego rodzaju mięsie, ale także w produktach z pełnego ziarna i roślinach strączkowych.

Kwas pantotenowy (witamina B5)

To jedna z tych witamin, które występują w większości produktów spożywczych: na szczęście, ponieważ, jak większość witamin z grupy B, spełnia ważną funkcję w procesie produkcji energii komórkowej! Wyjątkowo dużo jest jej w orzechach, roślinach strączkowych, zielonych warzywach i mleku.

Pirydoksyna (witamina B6)

Jest potrzebna między innymi do utrzymywania prawidłowego działania układu nerwowego, ale wspomaga też proces powstawania czerwonych krwinek. Ona także występuje w wielu produktach spożywczych: między innymi w mięsie, zielonych warzywach i jajkach.

Biotyna (witamina B7)

Niezastąpiona, gdy chodzi o zdrowe i piękne włosy, paznokcie i skórę! Wspomaga także metabolizm makroelementów (tłuszczy, białek i węglowodanów). Występuje między innymi w truskawkach, podrobach, serze i świeżych drożdżach.

Kwas foliowy (witamina B9)

O utrzymywanie jego odpowiedniego poziomu powinny troszczyć się przede wszystkim osoby ciężarne i planujące ciążę, bierze bowiem udział w procesie rozwoju układu nerwowego u płodu. Obfitymi źródłami kwasu foliowego są między innymi zielone warzywa, podroby, buraki, awokado i świeże drożdże.

Kobalamina (witamina B12)

Kup w sklepie Najlepsze Suplementy: Witamina B Complex B-50 Methyl (100 kapsułek)
Kup w sklepie Najlepsze Suplementy: Witamina B Complex B-50 Methyl (100 kapsułek)

Jedyna witamina, która nie ma łatwo dostępnego roślinnego źródła, dlatego powinni suplementować ją przede wszystkim ludzie na dietach wegańskich i wegetariańskich. Jest potrzebna w syntezie DNA i tworzeniu czerwonych krwinek, wspomaga także funkcjonowanie układu nerwowego. Znajduje się między innymi w nabiale, jajkach i mięsie.

A co z witaminami B4, B8, B9 i innymi?

Na pewno zdziwiło Cię, że w numeracji witamin z grupy B są „dziury”. Wynika to z tego, że niektóre związki, które kiedyś uważane były za witaminy z tej grupy, obecnie uważa się albo za „niespokrewnione” witaminy, albo za substancje biochemiczne innego rodzaju.

Skąd brać witaminy z grupy B?

Dbanie o to, aby stale utrzymywać prawidłowy poziom wszystkich tych witamin, może się wydawać cokolwiek karkołomnym przedsięwzięciem. Na szczęście istnieje łatwy i wygodny sposób, aby codzienne dostarczać sobie odpowiedniej ich dawki: to Witamina B Complex B-50 Methyl marki Aliness, zestaw wszystkich witamin z grupy B w odpowiednio dobranych proporcjach i dawkach. Podobnie jak w przypadku innych naszych popularnych i lubianych preparatów, jak Alveo dla dzieci czy Witamina K2 MK7 z natto, także i w tym przypadku naturalny skład i starannie dobrane proporcje zapewniają skuteczne przyswajanie dziennej zalecanej dawki witamin – szybko, skutecznie i bez obawy o niedobory!