Początek roku zawsze jest czasem postanowień: schudnę, będę milszy, wreszcie zabiorę się za ćwiczenia… Nawet osoby, które wszystkim mówią, że nigdy nie robią żadnych postanowień, często po cichu coś sobie postanawiają!

Kiedy myślimy o złych nawykach, zazwyczaj nasuwają nam się te duże, ważne i ogólne: nieprawidłowe odżywianie, niewysypianie się, nadużywanie alkoholu, palenie… W istocie jednak często sabotujemy własne zdrowie na znacznie bardziej subtelne, łatwiejsze do przegapienia sposoby. Dlatego dzisiaj chcielibyśmy zaprezentować Wam pięć niezdrowych nawyków, które łatwo przegapić, i których zdecydowanie warto się pozbyć. Może nie brzmią tak imponująco, jak „rzucę palenie”, ale gwarantujemy, że jeśli się przyłożysz, szybko odczujesz pozytywne skutki rezygnacji z nich!

Korzystanie z telefonu/laptopa/tabletu w łóżku

Szybkie sprawdzenie maili z samego rana, ostatnia runda po wszystkich kontach w mediach społecznościowych przed snem… Stop! Nie wyniknie z tego nic dobrego. Jeżeli pierwszym, co robisz po przebudzeniu, jest sprawdzenie czegoś w telefonie, zwiększasz ryzyko, że nie wyjdziesz z łóżka na czas (i, co gorsza, ponieważ nie wychodzisz z łóżka od razu, „oszukujesz” swoje ciało, nie dając mu jasnego sygnału, że czas przejść w tryb aktywności). Jeszcze większym problemem jest „wiszenie” na urządzeniach elektronicznych w nocy: stale świecąc sobie ekranem w oczy, sprawiasz, że Twój mózg nie może przełączyć się w tryb zasypiania. Co gorsza, patrzenie w jaskrawo świecący ekran, podczas gdy dookoła panują ciemności, źle wpływa na wzrok.

Bezmyślne jedzenie (i nieustanne podjadanie!)

Jedzenie jest paliwem dla organizmu. Jest także przyjemnością, oczywiście, ale nie należy tracić z oczu jego naczelnej funkcji: dostarczania energii. Jeżeli stale podjadasz, mimo że nie jesteś głodny (tylko znudzony, smutny, zdenerwowany itd.), i do tego zdarza Ci się bezmyślnie zjadać posiłki, gapiąc się w ekran telewizora czy na stronę gazety albo książki, rozregulowujesz swój metabolizm i tracisz poczucie tego, kiedy faktycznie powinieneś coś zjeść, a kiedy tylko myślisz, że powinieneś. A stąd już tylko krok do nadwagi, otyłości i związanych z nimi dolegliwości!

(Częste) noszenie wysokich obcasów

Wysokie obcasy wyglądają fantastycznie i wysmuklają łydkę lepiej niż Photoshop – to fakt. Niestety, jednocześnie robią wielką krzywdę naszym stopom. Regularne noszenie wysokich obcasów skraca ścięgno Achillesa, powoduje niewiarygodnie bolesne halluksy i nadweręża mięśnie łydek. Czy dobry styl naprawdę jest tego wart?

Dotykanie twarzy

Kup w sklepie Najlepsze Suplementy: mydło antybakteryjne Akuna (250 ml), 33,60 zł
Kup w sklepie Najlepsze Suplementy: mydło antybakteryjne Akuna (250 ml), 33,60 zł

Jeśli na Twojej twarzy często pojawiają się wypryski, być może powodem jest to, że stale dotykasz swojej twarzy – brudnymi rękami! Ręce są najszczelniej pokrytą bakteriami częścią naszego ciała, i to nawet wtedy, gdy wyglądają na czyste. Jeśli nie używasz regularnie mydła antybakteryjnego, tylko pogarszasz sprawę.

Obgryzanie paznokci

To poniekąd rozwinięcie powyższego punktu. Obgryzanie paznokci wydaje się może nieestetycznym, ale w sumie stosunkowo niegroźnym nawykiem, prawda? Duży błąd! Zwłaszcza w sezonie grypowym – a trwa właśnie największa od lat epidemia grypy – wkładanie palców do ust jest wyjątkowo złym pomysłem ze względu na możliwość przeniesienia bakterii i wirusów. Jeśli trudno jest Ci się powstrzymać przed ogryzaniem i skubaniem i czujesz, że Twoja odporność spada, warto sięgnąć po preparat wzmagający odporność Alveo (cena tutaj)!