Rozliczne zalety spożywania owoców – i nie tylko owoców – morwy białej, Morus alba, na przestrzeni tysiącleci zostały bardzo dobrze udokumentowane. Te niewielkie owoce, oryginalnie pochodzące z Azji, z czasem rozprowadzone zostały wszędzie tam, gdzie panował sprzyjający klimat, dzięki czemu więcej ludzi miało okazję zapoznać się z ich dobroczynnymi właściwościami – i pysznym smakiem!

Choć morwa biała znana jest przede wszystkim ze swoich charakterystycznych, przypominających ciasno zbite grona drobnych kuleczek owoców, w istocie wykorzystuje się wszystkie części tej rośliny: od korzeni poprzez korę aż po liście. Nic się nie marnuje! Warto też dodać, że krzewy te – choć „krzewami” nazwaliby je chyba tylko botanicy, ponieważ w rzeczywistości pokrojem zdecydowanie bardziej przypominają drzewa – są nie tylko pożyteczne, ale także niezwykle dekoracyjne.

Dlaczego warto jeść białą morwę?

Korzyści z zażywania preparatów z morwy znane były już osobom praktykującym starożytną chińską medycynę. Już wtedy zauważono, że zarówno picie naparu z liści lub kory morwy, jak i jedzenie owoców tej rośliny może mieć szereg pozytywnych rezultatów. Niektóre z korzyści płynących ze spożywania morwy to:

Kup w sklepie Najlepsze Suplementy: Morwa Biała Medica z cynamonowcem i chromem, 24,90 zł
Kup w sklepie Najlepsze Suplementy: Morwa Biała Medica z cynamonowcem i chromem, 24,90 zł
  1. Wysoka zawartość składników odżywczych: owoce morwy są nie tylko smaczne (świeże nieco przypominają smakiem jeżyny, suszone smakują prawie jak guma do żucia), ale także pożywne. Zawierają dużą jak na owoc dawkę białka, a także obfitują w polifenole, flawonoidy i witaminy o silnych właściwościach przeciwutleniających. Pyszne i pożyteczne!
  2. Niższy poziom cukru we krwi: owoce morwy zawierają związek, który – jak sugerują niektóre badania – ma zdolność zatrzymywania trawienia i przyswajania cukru, który zamiast tego zostaje wydalony wraz z innymi niepotrzebnymi produktami metabolizmu. Z tego powodu zarówno spożywanie świeżej morwy, jak i przyjmowanie zawierających ją suplementów dobrze jest skonsultować z lekarzem: o ile osoby o wysokim poziomie cukru mogą skorzystać na efektach wprowadzenia morwy do diety, o tyle osoby o skłonnościach do spadków glukozy mogą doświadczyć nieprzyjemności.
  3. Przeciwdziałanie miażdżycy: istnieją przesłanki sugerujące, że biała morwa przeciwdziała odkładaniu się na ściankach naczyń krwionośnych płytek z tłuszczu, białek i soli, które zwężają światło żył i tętnic, a tym samym zapobiega miażdżycy.
  4. Wyższy „dobry” i niższy „zły” cholesterol: istotne jest, aby nie tylko trzymać w ryzach „zły” cholesterol, ale także utrzymywać wysoki poziom tego „dobrego”. Część badań przeprowadzonych na owocach morwy sugeruje, że spożywanie jej jest bardzo korzystne dla poziomów obu rodzajów cholesterolu.

Drzewo pożyteczne od korzeni aż po liście

Dodatek morwy do codziennej diety – czy to w formie wygodnego preparatu, czy świeżych lub suszonych owoców, czy naparu z suszu – zdecydowanie warto rozważyć. Wszystko wskazuje na to, że wraz z przeprowadzaniem kolejnych badań udokumentowane korzyści ze spożywania tej rośliny będą coraz liczniejsze!