O cynku słyszy się zdecydowanie rzadziej niż o wielu innych minerałach, takich jak żelazo czy wapń, a szkoda: on także jest pierwiastkiem niezbędnym dla zachowania zdrowia i utrzymania ciała i umysłu w optymalnej kondycji.

Cynk znajduje się w każdej części naszego ciała: w komórkach i tkankach oraz we wszystkich narządach, choć największe jego stężenie występuje w mięśniach i kościach. W sumie w ciele dorosłego człowieka znajduje się około dwóch do trzech gramów cynku. A co się stanie, gdy zabraknie regularnych dostaw tego minerału? Skutki niedoboru to między innymi obniżony popęd seksualny, wypadanie włosów i łamliwość paznokci, utrata apetytu i chroniczne zmęczenie, drażliwość, powolne gojenie się ran i powstawanie stanów zapalnych, a u dzieci i młodzieży także spowolnienie rozwoju i zatrzymanie wzrostu. Jeśli podejrzewasz u siebie niedobór cynku, możesz sięgnąć po jego łatwo przyswajalny suplement, taki jak cynk chelatowany, którego specjalna budowa chemiczna zapewnia szybkie i wysokie wchłanianie. Korzyści są liczne!

Cynk pomoże uporać się z pryszczami

Badania szwedzkich naukowców sugerują, że regularne doustne przyjmowanie cynku może kilkukrotnie zmniejszyć intensywność powstawania wykwitów trądzikowych u osób cierpiących na tę przypadłość.

Coś Cię bierze? Sięgnij po cynk!

Kup w Najlepsze Suplementy: cynk 25 mg chelatowany (100 tabletek), 24,90 zł
Kup w Najlepsze Suplementy: cynk 25 mg chelatowany (100 tabletek), 24,90 zł

Metaanaliza danych z badań przeprowadzonych w okresie wielu lat dowodzi, że przyjmowanie suplementu cynku może zmniejszyć uciążliwość i skrócić czas trwania symptomów przeziębienia, o ile suplementacja rozpoczęta zostanie w ciągu 24 godzin od pojawienia się pierwszych objawów choroby. Cynk warto przyjmować także zapobiegawczo, ponieważ jest on kluczowym składnikiem procesu aktywacji limfocytów T: ciałek odpowiedzialnych za komórkową odpowiedź odpornościową, czyli przeprowadzanie ataku na czynniki zakaźne i nawet komórki rakowe.

Szybsze gojenie się ran

Niedobór cynku jest jedną z głównych przyczyn zmniejszenia tempa gojenia się ran, dlatego uzupełnienie jego braku jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyspieszenie tego procesu. Skuteczne jest zarówno przyjmowanie doustne tego pierwiastka, jak i (minimalnie bardziej) wykorzystywanie maści cynkowej.

Zmniejszone ryzyko depresji

Z badań klinicznych wynika, że niski poziom cynku skorelowany jest ze zwiększonym zagrożeniem depresją – podejrzewa się, że minerał wpływa na sposób, w jaki ciało i mózg reagują na stres. Istnieją też eksperymenty sugerujące, że podawanie cynku pacjentom przyjmującym leki antydepresyjne skutkuje wyraźnym złagodzeniem symptomów depresji.