Suplementy na włosy – 9 kluczowych składników

Większość z nas marzy o pięknych i gęstych włosach. Niestety czasami w wyniku różnych chorób, przewlekłego stresu, ubogiej diety lub stosowania leków nasze włosy wypadają, tracą blask, stają się suche i ciężko je ułożyć. Sięgamy wtedy najczęściej po szeroko dostępne na polskim rynku suplementy na włosy. Które z nich wybrać, aby kuracja była skuteczna i przyniosła pożądany efekt? W tym artykule przedstawimy najpopularniejsze składniki, które zawarte są w  suplementach na włosy i przykładowe preparaty, po które warto sięgać.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie naturalne składniki zawierają suplementy na włosy
  • jakie są skuteczne suplementy na włosy
  • czy substancje zawarte w preparatach na włosy są bezpieczne.

Obecnie suplementy na włosy są dostępne w wielu formach – możemy wybrać tradycyjne tabletki, ale także preparaty w postaci proszku do rozpuszczania, kropli lub żelek. Aby kuracja była skuteczna, pamiętaj aby dobrać suplementy pod swoje potrzeby i nie zapominaj o pielęgnacji włosów za pomocą odpowiednich kosmetyków.

polecane suplementy na włosy

Czym jest nadmierne wypadanie włosów i kiedy sięgać po suplementy na włosy?

Każdego dnia tracimy pewną ilość włosów i jest to proces naturalny i normalny. O nadmiernym wypadaniu włosów mówimy, gdy wypada nam więcej niż 50-100 włosów dziennie. U mężczyzn występuje głównie łysienie androgenowe, natomiast u kobiet często spotykamy łysienie sezonowe, związane ze stresem, nieodpowiednią dietą lub agresywnymi zabiegami fryzjerskimi. Powszechne jest także większe wypadanie włosów po ciąży, w okresie menopauzy i towarzyszące chorobom tarczycy. 

Stosowanie odpowiednich suplementów na włosy, dobór kosmetyków oraz stosowanie urozmaiconej diety może w dużym stopniu zahamować nadmierne wypadanie włosów i polepszyć ich kondycję. Jeśli jednak problem nie ustępuje i nie widać poprawy po kilku miesiącach od wprowadzenia zmian, warto udać się na konsultację do trychologa lub dermatologa.  

Przyczyny nadmiernego wypadania włosów:

  • zła dieta – głodówki, niska podaż białka, witamin i minerałów, dieta uboga w kwasy tłuszczowe, a bogata w przetworzone produkty wpływają niekorzystnie na stan włosów
  • przewlekły stres
  • chemioterapia
  • agresywne zabiegi fryzjerskie, szczególnie rozjaśnianie i trwała stylizacja włosów
  • choroby, takie jak choroba Hashimoto, anemia, cukrzyca, zaburzenia odżywiania
  • zaburzenia hormonalne, w szczególności poziomu androgenów
  • antykoncepcja hormonalna 
  • poród
  • predyspozycje genetyczne.
suplementy na włosy ranking

Sposoby na piękne włosy i ograniczenie wypadania:

  • zmiana stylu życia – warto zadbać o dietę bogatą w składniki odżywcze, aktywność fizyczną i regularny odpoczynek
  • pielęgnacja dostosowana do potrzeb skóry głowy i typu włosów – w dalszej części artykułu poznasz podstawy doboru kosmetyków do Twoich włosów
  • odpowiednie suplementy na włosy –  dostarczając do organizmu witaminy, minerały i naturalne ekstrakty możesz pobudzić wzrost włosów i zahamować ich wypadanie
  • leki bez recepty lub na receptę od lekarza – jeśli problem okaże się poważniejszy, możesz sięgnąć po specjalistyczne leki, zawierające w swoim składzie np. minoxidil lub połączenie sterydu, estradiolu i kwasu salicylowego (ten ostatni tylko na receptę!)
  • zabiegi trychologiczne i medyczne, takie jak mezoterapia skóry głowy lub nawet przeszczep włosów.

Składniki suplementów na włosy – co najczęściej znajdziemy w suplementach na włosy?

Obecnie na rynku jest mnóstwo suplementów, które mają nam pomóc ograniczyć wypadanie włosów, stymulować ich wzrost i nadawać blask. Wybraliśmy najważniejsze substancje, które znajdziemy w takich preparatach. Są one bezpieczne, skuteczne i dowody na ich działanie zostały opublikowane w artykułach naukowych. 

skrzyp polny na włosy

Skrzyp polny, czyli źródło krzemionki

Najbardziej popularnym składnikiem suplementów na włosy bez wątpienia jest skrzyp. Często występuje w połączeniu z pokrzywą. Dlaczego ta pospolita roślina, spotykana powszechnie na polskich łąkach stała się tak popularna? Skrzyp zawiera w sobie bogactwo dobroczynnych składników takich jak kwasy organiczne, minerały, flawonoidy, sterole i polifenole. Kluczowy jest jednak wysoko przyswajalny przez nasz organizm krzem, nazywany również krzemionką.

Krzem jest budulcem włosów i paznokci. Krzem uczestniczy w produkcji elastyny i kolagenu, czyli budulca tkanki łącznej. Dzięki kolagenowi mieszki włosowe są elastyczne i mocne, a elastyna odpowiada za sprężystość i wytrzymałość łodygi włosa (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmid/27438201/).

Skrzyp świetnie nadaje się dla osób zmagających się z przetłuszczaniem skóry głowy, gdyż reguluje wydzielanie sebum

Inne surowce bogate w krzemionkę, z których produkuje się suplementy na włosy to: bambus (zawiera nawet 5 razy więcej krzemu niż skrzyp polny), pokrzywa, rdest ptasi, kłącze perzu.

Biotyna (witamina B7, witamina H)

W strukturze biotyny znajduje się atom siarki, odpowiedzialny za poprawę kondycji włosów i wzmocnienie płytki paznokcia. Podobnie jak krzem, siarka uczestniczy w syntezie kolagenu i elastyny (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmid/28879195/).

Biotyna, zwana witaminą piękności, jest bezpieczna w stosowaniu, ponieważ rozpuszcza się w wodzie i wydalamy ją razem z moczem. 

Warto stosować biotynę w połączeniu z innymi składnikami opisanymi w tym artykule, które zwiększają jej wchłanianie i dodatkowo wspomagają jej działanie.

Aminokwasy siarkowe i siarka organiczna (MSM)

Aminokwasy to “cegiełki” które budują w naszym organizmie białka. Aminokwasy siarkowe są niezbędne do tworzenia keratyny, czyli białka budulcowego włosów. Wiązania siarkowe sprawiają, że keratyna tworzy nierozerwalną, sprężystą strukturę włosów i paznokci

Głównymi niezbędnymi aminokwasami siarkowymi są cysteina i metionina. Nasz organizm nie ma zdolności magazynowania tych aminokwasów, więc niezbędne jest dostarczanie ich wraz z pożywieniem. Jeśli nasza dieta jest uboga w rośliny strączkowe, mięso, ryby, jaja i pełnoziarniste zboża, warto uzupełnić niedobór aminokwasów siarkowych stosując odpowiedni suplement

MSM to inny związek siarkowy, metylosulfonylometan. Jest dobrze przyswajalny przez nasz organizm, często spotyka się go w suplementach na włosy, a także stawy w połączeniu z chondroityną i glukozaminą. 

Cynk

Niedobór cynku jest jedną z najczęstszych przyczyn osłabienia i wypadania włosów, łamliwości paznokci, czy suchości skóry. Cynk wchodzi w skład ponad 80 enzymów. Uczestniczy więc w wielu procesach zachodzących w organizmie. Jest niezbędny dla metabolizmu tłuszczy, białek, wspomaga układ odpornościowy, jest niezmiernie ważny dla płodności, działa antyoksydacyjnie. Cynk bierze udział w metabolizmie kolagenu – białka odpowiadającego za wzrost włosów i paznokci.

Właściwy poziom cynku jest ważny dla regulacji pracy gruczołów łojowych, a więc jego suplementacja może być wskazana dla osób z tendencją do przetłuszczania skóry głowy. 

Witamina C

Witamina C jest niezbędna do produkcji w organizmie kolagenu, czyli budulca włosów. Często występuje w suplementach w połączeniu z kolagenem rybim, składniki te świetnie działają razem, wzmacniając swoje działanie. 

Witamina C wspomaga wchłanianie żelaza, więc jest niezmiernie ważna dla osób, które zmagają się z wypadaniem włosów spowodowanym niedoborem żelaza.

Kwasy omega 3

Kwasy omega 3 są niezbędne dla organizmu człowieka, nie mamy jednak zdolności ich syntezowania, więc muszą być pobierane z pożywieniem. Ich głównym źródłem są tłuste ryby morskie, olej lniany i siemię lniane, jaja, orzechy włoskie. Jeśli brakuje w naszej diecie tych składników, warto sięgnąć po suplementy na włosy je zawierające. 

Kwasy omega 3 zapewniają odpowiednie nawilżenie skóry głowy, zmniejszają suchość i łamliwość włosów. Dzięki zwiększeniu przepływu krwi w skórze głowy, kwasy omega 3 wpływają na dotlenienie mieszków włosowych, przez co pobudzają wzrost włosów

Kwasy omega 3 działają również przeciwzapalnie, hamują świąd i stany zapalne skóry głowy.

Kwasy omega 6

Dzięki kwasom omega 6 nasze włosy są bardziej wytrzymałe, odporne na uszkodzenia mechaniczne, błyszczące i elastyczne.

Podobnie jak kwasy omega 3, zmniejszają stany zapalne skóry, poprawiają krążenie w skórze głowy, regulują pracę gruczołów łojowych. 

Głównym źródłem kwasów omega 6 są oleje: słonecznikowy, z ogórecznika, kukurydziany.

Żelazo 

Żelazo wchodzi w skład hemoglobiny. Niski poziom żelaza w organizmie prowadzi do osłabienia erytrocytów, czyli czerwonych krwinek, odpowiedzialnych za dostarczanie tlenu do wszystkich komórek ciała. Niedotlenione mieszki włosowe nie są w stanie działać prawidłowo, wyrastające włosy są słabe i łamliwe, a część mieszków przechodzi ze stanu wzrostu w stan spoczynku.

Suplementację żelaza należy poprzedzić badaniami krwi, gdyż zarówno jego niedobór, jak i nadmiar mogą mieć konsekwencje zdrowotne. Jeśli lekarz stwierdzi niedobór żelaza, warto je suplementować w połączeniu z witaminą C, kwasem foliowym, witaminami z grupy B i cynkiem, gdyż wspomaga to jego wchłanianie. 

Miedź

Niedobór miedzi może powodować łamliwość i kruchość włosów. Wskazuje się, że suplementy z miedzią mogą przeciwdziałać przedwczesnemu siwieniu, a to dlatego, że miedź bierze udział w procesie tworzenia melaniny. Melanina to barwnik obecny we włosach.

Inne ważne składniki

Innymi istotnymi składnikami suplementów na włosy są:

  • witamina A – pobudza mieszki włosowe, odpowiada za dobry stan skóry głowy
  • witaminy z grupy B – mają wielokierunkowe działanie, wit. B1, B2 i B6 biorą udział w procesach metabolicznych i syntezie aminokwasów budujących strukturę włosa; wit. B12 i B9 stymulują podziały komórkowe i regenerację komórek; za to wit. B5 (kwas pantotenowy) pobudza komórki do wytwarzania kreatyny, odpowiada za sprężystość i nawilżenie włosów
  • witamina E – jest antyoksydantem, przyspiesza wzrost włosów, stymuluje podziały komórkowe macierzy włosa
  • selen – chroni przed skutkami działania wolnych rodników.

Jakie kosmetyki wybrać, aby wzmocnić włosy?

Jak dbać o włosy? Jakie kosmetyki stosować zewnętrznie, aby nadać włosom blask i ograniczyć ich wypadanie? Przedstawiamy podstawy pielęgnacji, które warto wprowadzić do codziennej rutyny.

1. Odpowiedni szampon

Należy wybierać szampony dostosowane do typu skóry głowy. Jeśli masz delikatną, skłonną do świądu i przesuszania skórę głowy, warto sięgnąć po szampony nawilżające, z łagodnymi środkami myjącymi (na przykład SLG (Sodium Lauroyl Glutamate), Lauryl Glucoside lub CG (Coco Glucoside). Te składniki sprawdzą się również, jeśli myjesz włosy codziennie.

Jeśli Twoja skóra głowy nie jest skłonna do podrażnień, do mycia włosów sprawdzą się szampony średnie, to znaczy zawierające jako środki myjące Cocamidopropyl Betaine, Sodium Cocoamphoacetate i DSL (Disodium Laureth Sulfosuccinate). Szampony takie bardzo dobrze zmywają zanieczyszczenia i nadmiar środków do stylizacji.

Po szampony mocne powinniśmy sięgać tylko w przypadku, gdy włosy potrzebują dużego oczyszczenia, na przykład przed farbowaniem lub po zastosowaniu dużej ilości kosmetyków z silikonami czy lakierów. Szampony mocne zawierają w składzie zazwyczaj SLS (Sodium Lauryl Sulfate), SLES (Sodium Laureth Sulfate), ALS (Ammonium Lauryl Sulfate), ALES (Ammonium Laureth Sulfate) oraz inne związki z cząstką „sulfate”.

2. Odżywki dostosowane do typu włosów

W najprostszy sposób można podzielić odżywki na 3 typy: humektantowe, emolientowe i proteinowe. 

  • odżywki humektantowe – mają silne działanie nawilżające włosy. Zastosowane w nich substancje mają właściwości wiążące wodę i zapobiegają przed utratą wilgoci przez włosy. Humektantami są na przykład kwas hialuronowy, sok z aloesu, miód, pantenol
  • odżywki emolientowe – natłuszczają i nawilżają powierzchnię włosa, chronią go przed uszkodzeniami mechanicznymi, dociążają i wygładzają włosy. Najczęściej jako emolienty stosuje się oleje i masła roślinne, naturalne woski, silikony, lanolinę
  • odżywki proteinowe – są stosowane, aby zregenerować włosy i dostarczyć im składników odbudowujących ich strukturę. Powinny być jednak stosowane na zmianę z innymi rodzajami odżywek, gdyż nadmiar protein sprawia, że włosy mogą stać się sztywne, szorstkie i zbijać w “strączki”.

3. Stosuj wcierki

Składniki zawarte we wcierkach i masaż skóry głowy podczas ich nakładania powodują zwiększone ukrwienie, a co za tym idzie transport składników odżywczych do mieszków włosowych. Włosy mniej wypadają i wyrastają nowe, tak zwane “baby hair”. 

Wcierki często zawierają ekstrakty roślinne, aminokwasy, substancje rozgrzewające, alkohol. Jeśli masz wrażliwą skórę głowy, nie stosuj tych z alkoholem. Jego zadaniem jest rozszerzanie naczyń krwionośnych i zwiększenie przenikania składników aktywnych, lecz może on powodować przesuszenie i podrażnienie skóry głowy. Podobnie jest z substancjami rozgrzewającymi.

4. Raz w tygodniu nakładaj peeling trychologiczny

Obecnie na rynku dostępne są peelingi w poręcznych opakowaniach z aplikatorami. Peeling zazwyczaj nakłada się na kilka-kilkanaście minut przed myciem. Peeling pomaga pozbyć się martwych komórek naskórka. Zbyt duża ilość martwego naskórka nagromadzonego na skórze głowy jest przyczyną jej nieświeżego wyglądu i nadmiernego przetłuszczania.

Regularne stosowanie peelingu oczyszcza okolicę mieszków włosowych, które lepiej przyswajają składniki odżywcze, pracują prawidłowo, a włosy odbijają się od nasady.

Podsumowanie

Istnieje wiele sposobów, aby dbać o włosy i ograniczyć ich wypadanie. Pierwszym wyborem są suplementy na włosy, które działają od wewnątrz i zaopatrują mieszki włosowe w niezbędne do ich prawidłowego działania składniki odżywcze. Aby wybrać jak najlepszy suplement dla siebie, przeczytaj nasz Ranking suplementów na włosy 2024.


Opublikowano

w

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *